-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo er Euro6-klar
Volvo brukte, ikke uventet, sin trofaste D13-motor som grunnlag da de utviklet sin Euro 6-utgave. Den er klar til IAA-fremvisning.
Denne nye utgaven er åpenbart bare en del av det som med tiden skal bli Volvos komplette Euro 6 palett.
- I øyeblikket er det vanskelig å vurdere hvor stor etterspørselen (etter Euro 6-motorer) vil bli, sier Mats Franzén, Volvos sjef for produktstrategi og planlegging, og fortsetter:
- Ved å tilby den mest populære motoren vår i en Euro 6-versjon oppfyller vi behovene til svært mange av kundene våre. Resten av Euro 6-motorserien kommer på markedet lenge før kravene blir obligatoriske, 1. januar 2014.
Denne første versjonen får 460 hk og vil kunne leveres fra våren 2013.
Volvos D13-motor dukket opp for nesten 10 år siden og viste seg å være en meget nær slektning av både 9- og 16-literen.
Den startet med Euro 3-nivå med jevnlige oppgraderinger - SCR på D13A, og deretter EGR og turbo med variabel geometri på B-utgaven, gjorde at Euro 5 lett ble nådd.
Samtidig satte Volvo hk-rekord med 16-literen – så her viste de at det var mulig å jobbe med flere, tilsynelatende motstridende interesser, på samme tid.
I sin Euro 6-utgave er motoren nå utstyrt med SCR katalysatorteknologi, resirkulering av eksosgassene (EGR) og et partikkelfilter (DPF) – alt sammen systemer som har vært i bruk i USA og Japan i lang tid allerede.
Dermed ender Volvo opp med de samme løsningene som kollegene – det er bare IVECO som har vist Euro 6 uten EGR.
(saken fortsetter under video)
Franzén minner om hvilke krav som egentlig stilles av den kommende Euro 6-standarden:
I forhold til Euro 5 skal Euro 6 ha en femdel av nitrogenoksidutslippene, mens partikkelutslippet skal halveres.
Utslippskravene omfatter i tillegg til NOx både ammoniakk, kulloksid og hydrokarboner. Dessuten, når vi snakker om partikler her, snakker vil både om størrelse (masse) og om antall.