Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Ford Ranger

Nye Ranger går i dybden

Førerkomforten er løftet nærmere personbilstandard i nye Ford Ranger. Og ikke minst er lasteplanet blitt større.

Publisert

VAREBIL: Klassikerbilen Ford Ranger er her i helt ny utgave. Ingen komponenter er felles med forgjengeren.

Ei heller er dette noe fellesprosjekt med Mazda lenger. Bilen er helt og holdent utviklet av Ford, og bygges i Sør-Afrika.

Sammenlignet med forgjengeren har den nye Ranger vokst i alle retninger. Utvendig lengde er økt med 18 cm, og mye av dette kommer lasteplanet til gode.

Det er spesielt på den såkalte supercab, eller RAP cab som Ford kaller den, at lasteplanet har vokst drøyt 10 cm i lengderetningen.

Komfort-løft

Designerne har hentet inspirasjon til førermiljøet fra Ford Focus, men materialvalg og utførelse er mer robust, blant annet er alt festet med flere skruer og klips enn i personbilen.

Radio/CD/navigasjon er integrert som en enhet, og vi legger merke til at «paraplyhåndtaket» er borte – nå er håndbrekket plassert på vanlig måte i midtkonsollen.

Ranger er den første pickup som har oppnådd fem stjerner i EuroNCAP-testen. Sju kollisjonsputer understreker at den i øyeblikket står i en egen klasse når det gjelder sikkerhet.

Tre motorvalg

Modellutvalget består av singel cab, super cab (RAP cab) og double cab. Tre motorer er tilgjengelige, alle selvfølgelig dieseldrikkere:

En 4-sylindret 2,2-liter Duratorq, kalt Puma, med enten 125 eller 150 hester, og en 5-sylindret 3,2-liter med 200 hester.

Ren bakhjulsdrift kan leveres, men Ford Norge tar bare inn 4x4 hit til landet. I singel cab-utgave starter prisene på 271.900 kroner.

80 cm dybde

En forutsetning for å kunne ta seg fram utenfor allfarvei er at bilen har reduksjonsgir, og her er det på plass i kombinasjon med både automatkasse og manuelt gir.

Differensialbremsen foran og bak er elektronisk styrt. Skifte mellom 2H og 4H kan skje i fart, mens skifte til 4L må skje når bilen står stille.

Under vårt første møte med nykommeren, på Løvenskiold-Fossums offroad-område ved Skien, fikk vi prøvd firehjulsdriftssystemets evne til å ta seg fram i både løs sand og røft terreng.

Dessuten fikk vi bekreftet at bilen uten problemer tar seg over en elv som er 70 cm dyp – og da hadde vi 10 cm å gå på. Ranger takler nemlig en vadedybde på 80 cm, 10 cm mer enn Toyota HiLux og hele 30 cm mer enn VW Amarok.

Velutstyrt

Laveste utstyrsnivå, XL, er naturlig nok noe beskjedent spesifisert, for eksempel uten klimaanlegg, men vi finner blant annet Easy Fuel som hindrer fylling av feil drivstoff, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil samt elektronisk valg av høy- og lavgir. Double cab har dessuten Isofix-fester for barnestoler bak.

Nivå XLT byr på tåkelys, oppvarmet frontrute, cruise control og Bluetooth.

Velger du Limited-nivå får du også kjøleboks i midtkonsollen, 17-tommers alufelger, skinnseter, elektronisk klimaanlegg og parkeringssensorer bak. Du må opp på toppnivået Wildtrak for at ryggekamera og navigasjon skal høre til standardutstyret.

Ford Ranger 2.2/150 hk RAP cab

Motor: 4-syl. rekkediesel, 2198 ccm. Effekt: 120 kW (150 hk) v/3700 o/min. 375 Nm v/1500-2500 o/min.

LxBxH: 536 x 185 x 180,5 cm.

Akselavstand: 322 cm.

Egenvekt m/fører: 2025 kg.

Nyttelast: 1130 kg.

Maks tilhengervekt: 3350 kg.

Lasteplan lengde: 185 cm.

0-100 km/t: 11,2 sek.

Toppfart: 170 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,83 l/mil.

CO2: 219 g/km.

Pris fra: kr. 297.900.

Konkurrenter: VW Amarok, Toyota HiLux, Nissan Navara med flere.

Pluss+: Byr Amarok på kamp når det gjelder både plass og komfort..

Minus-: Må opp på 200 hk og nærmere 400.000 kroner for Wildtrak.

Powered by Labrador CMS