-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sterk og trivelig koreaner
Enkelte biler holder bare kjeft og gjør jobben, dag etter dag. Er dette resepten på et godt samliv?
KJØRT: Hyundai H-1 2,5 CRDi 163 hk 5 tr. man (3,2 tonn, ca. 6,0 kubikk)
La oss først avklare, det er ikke kommet noe nytt på den prøvekjørte utgaven av H1. Modellen fikk en kraftig oppdatering til 2008 (generasjon 2), og dette er faktisk samme bilen som YrkesBil hadde i sin store mestertest i sommer.
Men i blant er det godt å friske opp gamle bekjentskaper, og H-1 er jo litt av en verdensrøver. I følge wikipedia har den følgende 10-12 navn avhengig av marked og utgave rundt i verden:
Hyundai Grand Starex, Hyundai Grand Starex Royale, Hyundai i800, Hyundai H-1, Hyundai H-1 Travel, Hyundai H-1 Cargo, Hyundai iLoad, Hyundai iMax, Hyundai H300, Huatai-Hyundai H1 Cargo, Huatai-Hyundai H1 Van, Dodge H100 Van/Wagon.
163-hesters gullmotor
I Norge selger bilen fortsatt jevnt og trutt drøyt 200 stykker i året. Litt av årsaken til at den ikke hevder seg bedre, er garantert at den ikke kan leveres med 4x4 (som nå er blitt en farsott i klassen mellomstore kassebiler). En annen ulempe er at den kun kommer i en størrelse, med snaut 6,0 kubikk varerom.
Men motor- og girvariantene er rimelig greie i 2011: 2,5-litersmotoren kommer i 116 hester manuell, 163 hester manuell og 170 hester automat. Vår absolutte favoritt er dessverre nettopp 163-hesteren med femtrinns manuell girkasse. Dette er en Euro 4 motor, som betyr at den er uaktuell for 2012. Fra neste år varsler Hyundai en 136-hesters erstatning.
Rund og trygg
Sett utenfra har H-1 avvæpnende og trivelige, runde former. Med kongeblå metallic lakk og kromlister ser bilen faktisk ganske delikat ut - selv med ganske billige hjul. Det innbydende inntrykket fortsetter når du setter deg inn i bilen.
Hyundai har her klart kunststykket å gjøre en forholdsvis nøktern bil svært trivelig. I testbilen er materialer av god trivselskvalitet, samtidig som ergonomi og funksjonalitet får høy score av oss på alle punkter. Setene er faste og fine, det er lett å komme inn og ut, og styringen er presis.
Skilleveggen er dessuten plassert såpass langt bak at plassen er svært god for føreren. Plassering av håndbrekk, koppholdere i midtkonsollen, en god girspak osv. bidrar også til god førerergonomi. Men det betyr samtidig at det midtre setet foran kun er til nødbruk.
Bakhjulsdrifter
Ved normale kjøreforhold er det en fornøyelse å ratte H-1. Bilen har en sterk og villig motor, med godt tilpasset femtrinns girkasse og lavt motorstøynivå. Det er synd om ikke Hyundai får erstattet dette motor/girvalget til 2012, for dette funker bra.
Bilen er som sagt også kvikk og presis i styringen, med riktig god svingradius. Men allerede når det er småsleipt på asfalten kjenner man bilens begrensinger. Med tom bil og bakhjulsdrift er dette derfor en bil som kan få ESP-systemet til å jobbe overtid når det begynner å bli glatt. Piggdekk anbefales til denne.
I varerommet finner vi et godt utnyttbart volum, men som altså ikke er blant de aller største. Testbilen har et godt gulv med hele 10 surrekroker, og hvor nedre del av sideveggene er kledd med beskyttende plater.
Merk at testbilen har topphengslet bakdør, som selvsagt er ganske håpløst dersom man vil laste inn en palle ved hjelp av truck. Den skal imidlertid også kunne leveres med todelt sidehengslet dør.
En av bilens ulemper er forholdsvis høy egenvekt kontra konkurrentene. Dermed blir heller ikke teoretisk nyttelast imponerende høy. Samt at det å drasse med seg 200 kilo ekstra gjør noe med drivstofforbruket. Til gjengjeld er bilen godkjent for hele 2300 kilo tilhengervekt, noe kun få av konkurrentene matcher.
Konklusjon: Enkelte biler blir man glad av. H-1 ble jeg uventet glad av. Motoren spiller en stor rolle - sterk, kvikk og snill. Og jeg kan ikke tenke meg at verken 116-hesteren eller 170-hesteren med automat gir helt samme god-følelsen, dessverre. Men forhåpentligvis funker den godt med kommende 136-hester. Kan du klare deg uten 4x4, og med et moderat stort varerom, kan H-1 være en real arbeidskamerat.
FAKTA Hyundai H-1 2,5 CRDi 163 hk 5 tr. Man (3,2 tonn, ca 6,0 kubikk)
Motor: 4-syl., diesel, 2497 ccm (Euro 4), 5 gir manuell, bakhjulsdrift
Ytelse: 120 kW (163 hk) v/3800 o/min. 392 Nm v/2000 o/min
Mål: 513 x 192 x 194 cm (L/B/H), akselavstand 320 cm, varevolum ca 6,0 m3
Oppgitt evekter: Egenvekt m/f 2115 kg, tilhengervekt 2300 kilo, nyttelast 1045 kg
Oppgitte ytelser: 0-100 km/t ukjent sek, toppfart 181 km/t
Oppgitt forbruk: 0,88 l/mil (blandet), 225 gram CO2/km
Pris modell fra: 286.000 kroner
Pris testbil: -
Priser oppgitt inklusiv merverdiavgift
Hardeste konkurrenter: VW Transporter, Ford Transit.