Verdens sterkeste prøvekjørt

Kort rapport fra en dag bak rattet i den nybakte eieren av tittelen "verdens sterkeste serieproduserte lastebil", Volvo FH16 750.

Publisert

GØTEBORG: Morgentåken lå tett over Torslanda i dag morges.

Men ferdig og klar utenfor porten til Volvos hovedkvarter sto pressetestsjef Jeff Bird og hans crew - Clara, Tommy, Pether og Michael - med tre morske, svarte FH16 750er til disp.

Og dessuten en grå FH540, som var tiltenkt rollen som "referanse".

Det har alltid vært - og jeg tror det alltid vil komme til å være - betydelig fascinasjon av å kjøre noe som forsvarer tittelen ”verdens sterkeste”.

Selvsagt finnes det alltid noe som er sterkere. Som heftige enkeltbygg og tøffe spesialprodukter.

Se også: Førsteinnrykket fra lanseringskjøringen av nye Mercedes Actros.

Nesten hyllevare

Volvo FH16 750 er likevel den sterkeste i sin sjanger man kan gå til nærmeste lastebilsjappe og bestille sånn helt uten videre. Ikke som hyllevare riktignok, men for relativt radig levering. De første bilene bygges fra uke 5 i 2012.

Og Norge står for øvrig langt framme i køen av biler som produseres da. Norske lastebileiere er den nasjonen som til nå har bestilt flest 750er i hele verden!

Altså er det kanskje forståelig at det kiler litt i magen ved tanken på å kaste seg ut i Gøteborgs morgenrush med 25,25 meter, 60 tonn, 750 hester - og 3550 newton.

Av de fire norske journalistene som er invitert denne dagen, er det likevel mitt lodd å starte med den "lille" FHen, altså en 13-liter med 540 hester.

Det er for øvrig en 25,25-metersrigg med 60 tonn totalvekt. Etter det jeg skjønner ganske normalt i Sverige.

Og for å være helt ærlig, det funker jo utmerket. Vi suser ut av Gøteborg, opp bakkene til Landevetter/Harryda og forbi Borås. Akkurat da kan jeg ikke helt skjønne behovet for 750en?

Voksen 16-literslyd

Men du slette for en overgang det er å sette seg inn i en fullastet tømmerbil, 24 meter og 60 tonn, og fyre opp 750en. Motorgangen i 16-literen er noe helt annet. Voksent. Og allerede ut på motorveien kjennes akselerasjonen som en personbil.

Det skulle da også bare mangle. Jeg har klasset opp ca 50 prosent i motorytelser! Nei, sånn sett hadde det nok vært av større interesse å smake på overgangen fra FH16700 til FH16750.

Men jeg klager ikke. For selv et 750-hester tømmermonster er i dag nesten som en lekebil å kjøre, i hvert fall ute på vanlig hovedvei.

Mot Jönköping ruller det opp og ned, og med et utall fotobokser å holde styr på. Jeg blir stort sett sittende å leke med den adaptive cruisekontrollen, motorbrems og i-Roll (tidligere Ecoroll).

Frirullesystemet kan tilsynelatende få 60 tonn til å rulle og rulle og rulle i det uendelige. Det får en til å tenke på hvor mye energi som ligger lagret i 60 tonn!

Ved Jönköping er det igjen tett tåke, men også nok et bilbytte - og dagens heftigste opplevelse.

Sportslig 40-tonner

Teamet har nemlig også tatt med en toakslet trekker med kort eurotralle, med maksimal eco-aerodynamik, og med bare 40 tonn totalt.

Det er som å sette seg i en sportsbil. Dette settet er en ren showof-bil.

Jönköping har som man kanskje vet et par ganske anstendige bakker (obs - etter svensk standard!).

Sørgående felt opp bakken ut av byen i retning Gøteborg igjen, har til og med ett kjørefelt med varmekabler i (!) fordi lastebiler setter seg fast her om vinteren.

Og da er det ganske surrealistisk å feie opp denne bakken i midtfeltet, med 40 tonn å dra på, og likevel ligge på fartssperren nesten hele veien til topps!

På returen til Gøteborg får jeg gleden av å kuske en 750 med 25,25-meter dolly og 60 tonn totalvekt. Vi veksler på hovedveier og lokalveier - og jeg får dessuten glede av også å oppleve ettermiddagsrushet i Gøteborg.

Verdien av kjøreglede

Fullstappede felt, biler som sniker, tuter og presser. Det plager meg ikke, tvert i mot. Jeg smiler og slipper dem fram.

Antagelig hadde jeg hatt det like bra i FH540en - og garantert like greit i en FH700. Men jeg er usikker på om jeg hadde smilt like mye.

Verdien av responsen og kjøregleden som ligger i stor motor finnes neppe i noe regneark for TCO (total cost of ownership). At det likevel har en verdi, DET er jeg sikker på.

Her er data på bilene vi kjørte:

Sportsbilen CWT 064

Model: FH16-750 4x2T

Wheelbase: 3600 mm

Cab: Globetrotter XL (L2H3)

Engine: D16G-750 (Euro 5)

Gearbox: I-Shift (ATO3512D)

Rear Axle: RS1360

Axle Ratio: 3.40-1

Fuel Tank: 425 Litres

Adblue: 60 Litres

Tyres Steer: Michelin 315/70R22.5

Tyres Drive: Michelin 315/70R22.5

Packs: Driving+

Resting+

Visibility+

Safety+

Personal Protection

Audio Advanced

Other: VEB+ 375 kW

Full Dynafleet

Alcolock

TV/DVD

Tractor / Semi-Trailer - Cargo box body

GCW: 40 tonnes

Dollybilen EGG 261

Model: FH16-750 6x2R

Wheelbase: 4600 mm

Cab: Globetrotter XL (L2H3)

Engine: D16G-750 (Euro 5)

Gearbox: I-Shift (ATO3512D)

Rear Axle: RS1370HV

Axle Ratio: 3.61-1

Fuel Tank: 570 Litres

Adblue: 125 Litres

Tyres Steer: 355/55 R 22.5

Tyres Drive: 315/70 R 22.5

Tyres Tag: 385/55 R 22.5

Packs: Driving+

Resting+

Visibility+

Safety+

Personal Protection

Audio Advanced

Other: VEB+ 375 kW

Full Dynafleet

Rigid / Dolly / Semi-Trailer - Cargo swap body

GCW: 60 tonnes

Tømmer DFH 107

Model: FH16-750 6x4R

Wheelbase: 4600 mm

Cab: Globetrotter XL (L2H3)

Engine: D16G-750 (Euro 5)

Gearbox: I-Shift (ATO3512D)

Rear Axle: RTS2370A

Axle Ratio: 3.78-1

Fuel Tank: 570 Litres

Adblue: 125 Litres

Tyres Steer: 355/65 R 22.5

Tyres Drive: 315/80 R 22.5

Packs: Driving+

Resting+

Visibility+

Safety+

Personal Protection

Audio Advanced

Other: VEB+ 375 kW

Full Dynafleet

Rigid / Dolly / Trailer - Timber body

GCW: 60 tonnes

13-literen COA 345

Model: FH-540 6x2R

Wheelbase: 4600 mm

Cab: Globetrotter (L2H2)

Engine: D13C-540 (Euro 5)

Gearbox: I-Shift (ATO2612D)

Rear Axle: RS1370HV

Axle Ratio: 3.61-1

Fuel Tank: 650 Litres

Adblue: 125 Litres

Tyres Steer: 355/55 R 22.5

Tyres Drive: 315/70 R 22.5

Tyres Tag: 385/55 R 22.5

Packs: Driving+

Resting+

Visibility+

Safety+

Personal Protection

Audio Advanced

Other: VEB+ 375 kW

Full Dynafleet

Rigid / Dolly / Semi-Trailer - Swap body

GCW: 60 tonnes

Powered by Labrador CMS