-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdens sterkeste prøvekjørt
Kort rapport fra en dag bak rattet i den nybakte eieren av tittelen "verdens sterkeste serieproduserte lastebil", Volvo FH16 750.
GØTEBORG: Morgentåken lå tett over Torslanda i dag morges.
Men ferdig og klar utenfor porten til Volvos hovedkvarter sto pressetestsjef Jeff Bird og hans crew - Clara, Tommy, Pether og Michael - med tre morske, svarte FH16 750er til disp.
Og dessuten en grå FH540, som var tiltenkt rollen som "referanse".
Det har alltid vært - og jeg tror det alltid vil komme til å være - betydelig fascinasjon av å kjøre noe som forsvarer tittelen ”verdens sterkeste”.
Selvsagt finnes det alltid noe som er sterkere. Som heftige enkeltbygg og tøffe spesialprodukter.
Se også: Førsteinnrykket fra lanseringskjøringen av nye Mercedes Actros.
Nesten hyllevare
Volvo FH16 750 er likevel den sterkeste i sin sjanger man kan gå til nærmeste lastebilsjappe og bestille sånn helt uten videre. Ikke som hyllevare riktignok, men for relativt radig levering. De første bilene bygges fra uke 5 i 2012.
Og Norge står for øvrig langt framme i køen av biler som produseres da. Norske lastebileiere er den nasjonen som til nå har bestilt flest 750er i hele verden!
Altså er det kanskje forståelig at det kiler litt i magen ved tanken på å kaste seg ut i Gøteborgs morgenrush med 25,25 meter, 60 tonn, 750 hester - og 3550 newton.
Av de fire norske journalistene som er invitert denne dagen, er det likevel mitt lodd å starte med den "lille" FHen, altså en 13-liter med 540 hester.
Det er for øvrig en 25,25-metersrigg med 60 tonn totalvekt. Etter det jeg skjønner ganske normalt i Sverige.
Og for å være helt ærlig, det funker jo utmerket. Vi suser ut av Gøteborg, opp bakkene til Landevetter/Harryda og forbi Borås. Akkurat da kan jeg ikke helt skjønne behovet for 750en?
Voksen 16-literslyd
Men du slette for en overgang det er å sette seg inn i en fullastet tømmerbil, 24 meter og 60 tonn, og fyre opp 750en. Motorgangen i 16-literen er noe helt annet. Voksent. Og allerede ut på motorveien kjennes akselerasjonen som en personbil.
Det skulle da også bare mangle. Jeg har klasset opp ca 50 prosent i motorytelser! Nei, sånn sett hadde det nok vært av større interesse å smake på overgangen fra FH16700 til FH16750.
Men jeg klager ikke. For selv et 750-hester tømmermonster er i dag nesten som en lekebil å kjøre, i hvert fall ute på vanlig hovedvei.
Mot Jönköping ruller det opp og ned, og med et utall fotobokser å holde styr på. Jeg blir stort sett sittende å leke med den adaptive cruisekontrollen, motorbrems og i-Roll (tidligere Ecoroll).
Frirullesystemet kan tilsynelatende få 60 tonn til å rulle og rulle og rulle i det uendelige. Det får en til å tenke på hvor mye energi som ligger lagret i 60 tonn!
Ved Jönköping er det igjen tett tåke, men også nok et bilbytte - og dagens heftigste opplevelse.
Sportslig 40-tonner
Teamet har nemlig også tatt med en toakslet trekker med kort eurotralle, med maksimal eco-aerodynamik, og med bare 40 tonn totalt.
Det er som å sette seg i en sportsbil. Dette settet er en ren showof-bil.
Jönköping har som man kanskje vet et par ganske anstendige bakker (obs - etter svensk standard!).
Sørgående felt opp bakken ut av byen i retning Gøteborg igjen, har til og med ett kjørefelt med varmekabler i (!) fordi lastebiler setter seg fast her om vinteren.
Og da er det ganske surrealistisk å feie opp denne bakken i midtfeltet, med 40 tonn å dra på, og likevel ligge på fartssperren nesten hele veien til topps!
På returen til Gøteborg får jeg gleden av å kuske en 750 med 25,25-meter dolly og 60 tonn totalvekt. Vi veksler på hovedveier og lokalveier - og jeg får dessuten glede av også å oppleve ettermiddagsrushet i Gøteborg.
Verdien av kjøreglede
Fullstappede felt, biler som sniker, tuter og presser. Det plager meg ikke, tvert i mot. Jeg smiler og slipper dem fram.
Antagelig hadde jeg hatt det like bra i FH540en - og garantert like greit i en FH700. Men jeg er usikker på om jeg hadde smilt like mye.
Verdien av responsen og kjøregleden som ligger i stor motor finnes neppe i noe regneark for TCO (total cost of ownership). At det likevel har en verdi, DET er jeg sikker på.
Her er data på bilene vi kjørte:
Sportsbilen CWT 064
Model: FH16-750 4x2T
Wheelbase: 3600 mm
Cab: Globetrotter XL (L2H3)
Engine: D16G-750 (Euro 5)
Gearbox: I-Shift (ATO3512D)
Rear Axle: RS1360
Axle Ratio: 3.40-1
Fuel Tank: 425 Litres
Adblue: 60 Litres
Tyres Steer: Michelin 315/70R22.5
Tyres Drive: Michelin 315/70R22.5
Packs: Driving+
Resting+
Visibility+
Safety+
Personal Protection
Audio Advanced
Other: VEB+ 375 kW
Full Dynafleet
Alcolock
TV/DVD
Tractor / Semi-Trailer - Cargo box body
GCW: 40 tonnes
Dollybilen EGG 261
Model: FH16-750 6x2R
Wheelbase: 4600 mm
Cab: Globetrotter XL (L2H3)
Engine: D16G-750 (Euro 5)
Gearbox: I-Shift (ATO3512D)
Rear Axle: RS1370HV
Axle Ratio: 3.61-1
Fuel Tank: 570 Litres
Adblue: 125 Litres
Tyres Steer: 355/55 R 22.5
Tyres Drive: 315/70 R 22.5
Tyres Tag: 385/55 R 22.5
Packs: Driving+
Resting+
Visibility+
Safety+
Personal Protection
Audio Advanced
Other: VEB+ 375 kW
Full Dynafleet
Rigid / Dolly / Semi-Trailer - Cargo swap body
GCW: 60 tonnes
Tømmer DFH 107
Model: FH16-750 6x4R
Wheelbase: 4600 mm
Cab: Globetrotter XL (L2H3)
Engine: D16G-750 (Euro 5)
Gearbox: I-Shift (ATO3512D)
Rear Axle: RTS2370A
Axle Ratio: 3.78-1
Fuel Tank: 570 Litres
Adblue: 125 Litres
Tyres Steer: 355/65 R 22.5
Tyres Drive: 315/80 R 22.5
Packs: Driving+
Resting+
Visibility+
Safety+
Personal Protection
Audio Advanced
Other: VEB+ 375 kW
Full Dynafleet
Rigid / Dolly / Trailer - Timber body
GCW: 60 tonnes
13-literen COA 345
Model: FH-540 6x2R
Wheelbase: 4600 mm
Cab: Globetrotter (L2H2)
Engine: D13C-540 (Euro 5)
Gearbox: I-Shift (ATO2612D)
Rear Axle: RS1370HV
Axle Ratio: 3.61-1
Fuel Tank: 650 Litres
Adblue: 125 Litres
Tyres Steer: 355/55 R 22.5
Tyres Drive: 315/70 R 22.5
Tyres Tag: 385/55 R 22.5
Packs: Driving+
Resting+
Visibility+
Safety+
Personal Protection
Audio Advanced
Other: VEB+ 375 kW
Full Dynafleet
Rigid / Dolly / Semi-Trailer - Swap body
GCW: 60 tonnes