-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stjernebilen fra innsiden
220 kilometer bak rattet i nye Actros gir håp for framtiden. Dette er en arbeidsplass man kan være stolt av.
Denne uken er nye Actros fra Mercedes gjort tilgjengelig for den europeiske fagpressen.
Rundt 200 europeiske journalister, alt fra Russland til Hellas, er sluppet løs på bilen. Og mot normalt er Norge blant de første journalistgruppene som får kjøre.
Turen har så langt gått fra Munchen til Ulm i Tyskland, på et høyst variert veinett.
For det meste har vi kjørt autobahn, men også bondegater (fritt oversatt) med 60 km/t limit, og kniksige dorfer med infame rundkjøringer.
I dag fikk vi kjørt veldig Europa-orienterte biler, 4x2 trekkere, alle lastet med nær 40 tonn totalt. Bilene jeg fikk lagt labbene på var versjoner med 420 og 450 hester, men med den nye Gigaspace hytta.
I morgen kommer imidlertid rosinen i pølsen. For det første får vi kjørt krevende veier både horisontalt og vertikalt. Og vi får testet bilen på lukket område – en gammel stridsvogncamp – med kjegler og hindere.
Men dessuten får vi kjørt en direkte sammenliknbar rute med både gammel og ny Actros! Den tid, den sorg.
Førsteinntrykket av nye Actros er allerede overveldende positivt. Nå må det understrekes at jeg selv ikke har lang fartstid med lastebiler. Men jeg er heller ikke ukjent med hva de tøffeste konkurrentene har å by på.
Hva jeg synes? Bak rattet er dette fortsatt en lastebil. Daimler har tross alt ikke snudd verden på hodet.
Men som sjåfør ute på veien er det vanskelig å se at konkurrentene har noe å møte Actros med akkurat nå (så lenge vi snakker innen ytelsesklassen, selvfølgelig).
Totaleergonomien – som inkluderer helt ny stol (som snart får massasje), nye nøkkel med svært mange nyttige funksjoner (inkludert daglig kjøretøykontroll) – og ikke minst en presisjon og kjørbarhet som gjør småveier til gocartbaner – er uovertruffen.
Det samme gjelder assistanse og sikkerhetsnivået. Både Volvo og Scania ligger hakk i hæl, men akkurat nå er Mercedes på topp. Dsitronic som funker ned til null km/t, og med et vell av info i ryddige menyer og displayer er til å bli lykkelig av.
Designet er en sak for seg selv. Det er bare kult – om du liker Mercedes. Det er supervellykket til å skape en showcase i trafikken som binder hele merkevaren sammen. Innvendig er det fint lite som matcher den nye singelcaben i dag – dette er nær hotellstandard (bortsett fra at det fortsatt mangler dass og dusj…).
Dessuten er forbruket rent ut imponerende lavt. I dag har jeg som sagt kjørt bilen med 40 tonn, og lettkupert terreng. Og selv for en uerfaren fjomp som meg, i ukjent terreng, har det vært enkelt å kjøre på 2,8-2,9 liter på mila,
En prøvekjørig som vi har vært gjennom i dag, vel preparert av Mercedes, er selvsagt noe man må betrakte med sunn skepsis. Det konkluderende førsteinntrykket er likevel:
Nye Actros er et produkt med en laaaang rekke små nyvinninger og forbedringer – i tillegg til at det er designet helt fra skratsj for å møte både miljøkrav og sikkerhetsutfordringer.
Resultatet er en bil som virker helstøpt på den som tar den i bruk – og som antagelig bare kommer til å vokse etter hvert som man har et samliv med den.