De tyngste øker mest

Lastebilsalget er opp 33 prosent i år, men de største lastebilene og de tyngste aktørene er i ferd med å ta hele kaka.

Publisert

Det er registrert 33 % flere lastebiler over 3,5 tonn i år enn i fjor på samme tid. Aller kraftigst framgang er det for bilene over 22,0 tonn, med 46 % flere biler. Når dette også er det klart største segmentet, må det bety hyggelige tider for lastebilselgerne.

Det er imidlertid de to kjempene Scania og Volvo som i hard fight seg i mellom er i ferd med å feie til seg det aller meste av nysalget. Totalt har disse to merkene nå 76 % av markedet over 16,0 tonn. Nærmeste utfordrer er Mercedes med 10,5 %, og det er tilbake fra 13,0 % andel i fjor.

Privatimportøren Bertel O. Steen har med merkene Mercedes og Mitsubishi Fuso god kontroll på de tre letteste vektklassene fra 3,5 til 16,0 tonn. Men om prosenten er god, kan man ikke glemme at totalvolumet for disse klassene er likevel bare en femtedel av det man selger i klassen over 16,0 tonn.

Les også:

Segment over 16,0 tonn – totalt 1366 biler, 42 % oppgang fra 2010.

Selv når vi samler de to største segmentene har Scania en tydelig ledelse med 39 % mot Volvos 37 %. Det skiller 30 biler mellom merkene totalt. Mercedes har 3. plass med 10,5 % andel, MAN har 7,2 %, DAF 2,2 %, Renault 1,0 % og Iveco 0,7 %.

Segment over 22,0 tonn – totalt 1188 biler, 46 % oppgang fra 2010.

Fighten er hardest i kongeklassen, men Scania har etablert tydelig ledelse med 42 % segmentandel. Det skiller 70 biler ned til Volvo med 36 % andel. Øvrige merker har alle under 10 %, i rekkefølgen Mercedes, MAN og … halloooo? Er det noen der?

Segment 16,0-22,0 tonn – totalt 178 biler, 23 % oppgang fra 2010.

Volvo tar klar tet blant de nest største, med 66 % framgang og 47 % segmentandel. Scania på 2. plass med 24 % andel holder fortsatt unna for Mercedes på 3. med 16 % andel. MAN, DAF, Renault og Iveco sliter – i den rekkefølgen.

Segment 10,0-16,0 tonn – totalt 80 biler, 7 % oppgang fra 2010.

Også dette segmentet er det Mercedes som dominerer, med 35 % segmentandel. MAN holder 2. plass med 26 %, men Volvo stormer fram i segmentet med dobling fra i fjor og 3. plass med 22 % segmentandel. Iveco, Renault og DAF sliter.

Segment 7,5-10,0 tonn – totalt 71 biler, 34 % oppgang fra 2010.

Mye av æren er det Mitsubishi Fuso som tar, med 189 % framgang og 37 % markedsandel. Deretter følger Iveco (23 %) og MAN (18%). Renault og DAF er nede rundt 10 % andeler, mens Mercedes er kannibalisert av Fuso og har kun solgt 1 bil.

Segment 3,5-7,5 tonn – totalt 118 biler, 16 % tilbakegang fra 2010.

Klar vinner er Mercedes med 6 % framgang og 61 % segmentandel. Iveco gjør det tålig bra på 2. plass, 10 % framgang og 28 % totalt. Øvrige merker går kraftig tilbake.

Powered by Labrador CMS