-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Ducato, nye motorer
Sjette generasjon av Fiats store kassebil Ducato er lansert.
BALOCCO, ITALIA: Den store varebilen Ducato har historie tilbake fra 1981, og den nå kommer i ny utgave vi kan kalle sjette generasjon.
Men noen vil kanskje diskutere om den egentlig er en ny generasjon.
Sannheten er at de har sett på kalenderen og påført den de obligatoriske Euro 5-motorene og et minimum av andre endringer.
Som for eksempel konkurrenten Ford har gjort med Transit – klikk her. Les også: Nye VW Crafter.
Eksteriøret er som før. For: ”Det var så avant garde da det ble lansert i 2006 at det ville nesten være farlig å gjøre noe med det nå” sa Lorenzo Sistino som blant andre oppgaver også er toppsjef for Fiat Professional.
Men interiøret er nytt, og leveres i tre forskjellige stadier. Et er meget nøkternt. Et ser ut som de vulgære pimp-my-interior-Mercedes-personbilene fra 80-årene. Ergo er det sannsynligvis den ”midterste” versjonen som er aktuell for Norge.
Med nedkjølt hanskerom med plass for en virkelig stor flaske, god plass til PC og et skikkelig arbeidsbord – blant annet.
Det utvendige er altså ikke rørt, og når det gjelder drivlinjen er det meste, bortsett fra motorene, urørt.
Et interessant tillegg er noe de kaller ”Traction +” som i realiteten er en elektronisk styrt sperre på diffen som bruker hardwaren som ligger i ESP’en og som engasjeres via en knott på dashbordet.
Den engasjeres i hastigheter inntil 30 km/t og skal gi det grepet som kanskje mangler i helt kritiske situasjoner.
Det dette systemet virkelig betyr er at vi kan fremdeles glemme 4x4 på disse modellene med mindre man synes Dangel-løsningen er svaret.
Det er rart at Fiat har ventet så lenge med å innføre Euro 5 motorer, for Fiat har ellers ikke problemer med å være i front når vi snakker magre forbrenningsmotorer.
Den nye motorfamilien består av en 115 hesters 2 liter – meget elastisk, en 2,3 liter der turboløsningen bestemmer om det blir 130 eller 158 hester utgaven, pluss en toppmotor på 177 hk fra 3.0 – og fremdeles en firer uten at det var plagsomt merkbart.
Det påstås at det ikke er gjort noe med utvekslingene for å nå de nye forbrukstallene fra 0,64 for den minste til 0,8/0,84 liter/mil for den største.
CO2-utslippet ligger på mellom 169 og 222 gram/km. Noen versjoner er utstyrt med Start/Stop for å holde forbruket lavt, der har man også en gir-skift indikator i dashbordet.
Det er de samme volumene, 8 – 17 kubikk, som tidligere, men med rundt 15 prosent lavere forbruk for den samme produksjonen som forrige generasjon presterte.
Som en ytterligere bonus er serviceintervallene forlenget til 48.000 km – hvorfor de ikke like godt kunne sagt 50.000 på linje med Transit er et mysterium.
De nye Ducato-modellene kommer til Norge etter ferien, men den første prøvekjøringen kommer allerede i neste utgave av YrkesBil.