Norges kuleste sprinter-ekvipasje?

- Jeg parkerte ved siden av en semi i sted. Sjåføren skulle kjefte på meg for å ta en lastebilplass – så datt kjeven ned da han fikk sett bakover.

Publisert

Fortellingen kommer per telefon, for Sprinteren til Knut Storås står for det første aldri stille.

Og for det andre: Når hele lengden er målt opp, strekker Sprinteren seg en meter lenger enn en semitrailer lovlig kan!

Med henger er målet 18,36 meter – og makslengde på en semi er i Norge 17,5 meter.

- Så det er klart dem stopper meg ofte, humrer turbogutten Knut Sørås, sjef for Sørås Transport i Aurskog-Høland. For ingen som ser dette første gangen kan tro at dette er riktig.

- Men det er det. Makslengde for bil med henger er 19,5 meter i Norge. Og det står ingenting om at det ikke kan være en varebil.

Svært miljøvennlig

Sørås har totalt 14,5 lastemeter på plan, og med en meter utstikk bak blir det nesten 16 meter. I følge eieren er det antagelig ingen andre biler med henger som har så lang lastelengde i Norge. Resultatet er særdeles miljøvennlig transport.

- I dag har jeg brukt 1,7 liter på milen med 15 Pioneer-båter bakpå. Det utgjør ca 100 kubikk lastevolum, forteller Sørensen på telefonen. Bilen er i utgangspunktet bygget for å kjøre renseanlegg for for Biovac, og kjører ellers båter, plast og annen lett kubikktransport.

- Til dette er en kombinasjon volum, forbruk og vedlikeholdskostnader som er helt umulig å matche med en semitrailer. Dermed er dette både god butikk og bra for miljøet, påpeker han.

Les også:

Nye bygg på gang

Sørås kjørte tidligere lukket Sprinter med henger, men da han så at trafikken begynte å ta av, investerte han i 2010 i denne bilen med plan og sovehytte.

- Da er det mulig å få hvilt ordentlig og kjørt seriøst, påpeker han. Og det kan komme godt med, for det går gjerne flere turer i måneden til Italia og andre oppdrag på kontinentet. 600 mil i uka er ikke uvanlig.

- Jeg har med utenlandsløyve og skriveren går, Begge deler er jo pliktig når kombinasjonen varebil og henger overskrider 3,5 tonn.

Men kjører jeg tom, holder ekvipasjen seg faktisk under vektgrensen, slik at skriver ikke behøver å brukes. Bortsett sett fra at jeg nesten ikke har tomkjøring lenger da, etter hvert vet jo ”alle” når jeg er på vei.

FØLG VAREBIL PÅ WWW.YRKESBIL.NO/VAREBIL

Ønsker flere velkommen

For trafikken på ekstrem-Sprinter-konseptet er blitt så bra at Sørås gjerne ønsker flere velkommen på markedet.

- Jeg er så godt innarbeidet nå at det ikke er noe problem. Jeg får ikke tatt unna alt. Og det er kunder, de som får båter for eksempel som ikke vil ha andre biler på gårdplassen sin etter at de har sett min lette bil. Selv er Sørås derfor i gang med å få bygget en bil til. Rettere sagt to:

- Ja, og den blir morsom! Et semibygg, men fortsatt som varebil. Trekkvogna får hydraulisk løft på boggien, mens tralla får enkel aksel. Men akkurat nå sliter vi litt med Biltilsynet på denne, så det kan kanskje ta litt tid.

Fakta om Sørås-Sprinteren

Bil: Mercedes Sprinter 319, sovehytte og 4,5 meter planlengde. Egenvekt 2200 kilo.

Henger: 10 meter plan og 1070 kilo egenvekt.

Lengde: Totalt 18,36 meter.

Fordel: Ekstrem lave driftsutgifter sammenliknet med semitrailer.

Powered by Labrador CMS