-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Se Scanias nye Euro 6-motor
To varianter av 13-literen er på markedet fra i høst. Men prisen stiger!
Hakk i hæl på Mercedes – se den nye fra Daimler her – kommer Scania nå som andremann på markedet med motorer som tilfredsstiller den strengeste miljønormen Euro 6.
De to motorene på 12,7 liter er rekkeseksere som yter henholdsvis 440 og 480 hester, med respektive 2300 og 2500 newton.
For akkurat som Mercedes prioriterer Scania motorer det er mulig å selge store volum av på det europeiske kontinentet – typiske valg til europeisk langtransport.
Inntjening er viktig, for de nye Euro 6-motorene (Scania og Mercedes er jo ikke alene) koster for tiden lastebilprodusentene enorme summer å utvikle.
På den videooverførte pressekonferansen fra Södertälje i dag, opplyser Scania at de har brukt halvparten av sitt (enorme) utviklingsbudsjett i fem år på dette.
Den/de nye rekkesekserne er en del av Scanias nye modulariserte motorplattform, som ble introdusert med Euro 5 rekkemotorene i 2007, men som også V8 730en fra i fjor er en del av.
Og nettopp det at man i pressemateriellet henviser til en rekke teknologier i V8eren som del av Euro 6 rekkesekserne, tyder i det minste på at Scania med tid og stunder også kommer med V8 i Euro 6-utgave.
Les også:
Men tilbake til dagens Euro 6-avsløring:
Et vesentlig poeng for Scania har vært å holde drivstofforbruket nede på samme nivå som de tilsvarende ytende Euro 5 motorene.
Det har de fått til ved å kombinere enda flere avanserte renseteknologier i motoren.
I forhold til dagens Euro 5 rekkeseksere, som har XPI innsprøytning med opp til 2400 bars trykk, EGR eksosresikrulering og variabel turbogeometri, kommer de nye motorene med DOC oksydasjonskataluysator, DPF partikkefilter og SCR (Ad Blue katalysator).
Motorene veier i seg selv det samme som forgjengerne i Euro 5, men totalt blir kjøretøyet 200 kilo tyngre grunnet AdBlue-systemet (75-literstank) og et heftig komplisert eksossystem. 6-er-motoren bruker imidlertid betraktelig mindre AdBlue enn 5-er-motoren.
Vedlikeholdsbehovet er ikke øket, sier Scania, med serviceintervaller på 90.000 km. Dog må man regne med å skifte partikkelfilter annet hvert år/240.000 km.
Prisen derimot: På pressekonferansen antydes det en økning på 12.000 euro, som grovt tilsvarer rundt 100.000 kroner ekstra.
Det vil man kunne tro i praksis betyr at det er lenge til vi ser Scanias Euro 6-versjoner på norske veier – selv om de teoretisk kan være tilgjengelige fra i høst (dersom det rette EU-direktivet blir innført, slik at det er mulig å få registrert bilene som Euro 6).
PS! Euro 6 blir ikke obligatorisk før 2013.