-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Scania-service inkluderer sjåføren
Personen bak rattet er kanskje viktigste faktor for et lønnsomt lastebilregnskap. Nå inkluderer Scania service på sjåføren i sitt nye totalkonsept Ecolution.
Scania Norge holdt miljøkonferanse i forrige uke, et faglig sterkt program med mange aktører og drøyt 200 deltagere fra lastebilbransjen fordelt på to dager.
Blant flere nyheter kunne kommunikasjonsdirektør John Lauvstad presentere et avansert nytt konsept for service og oppfølging med både miljø- og lønnsomhetsfokus. Det henger jo tross alt sammen.
Navnet Ecolution er riktignok kjedelig.
Derimot er det særdeles spennende at Scania har gått til det skrittet å integrere sjåføren i konseptet, som del av totalpakken, med regelmessig oppfølging fra 4 til 12 ganger i året.
Forklaringen er enkel: Av alle de faktorene i et (noenlunde velholdt) kjøretøysett som har størst påvirkning for forbruket, og dermed lønnsomheten, er sjåføren uten sammenlikning den som har størst betydning.
Og opplæring er bra. Det er bare det at kunnskapen svinner etter hvert. Den må vedlikeholdes og oppdateres - og det er nettopp det Scania nå introdusere som del av kjøretøyets komplette pakke.
Det høres logisk ut. Og Scania setter det altså i system.
Ecolution-konseptet tar først for seg valg av det 100 prosent riktige kjøretøyet til behovet, hvorav ikke minst drivstofftype er vesentlig.
Vanlig diesel? Biodiesel B30? Etanol? Gass?
Hver av de overnevnte drivstofftypene har sin egen plass i den overordnede Ecolution-logoen som bilen merkes med. Det markerer også at hver av drivstofftypene har sitt eget tilpassede oppfølgingsprogram.
Så følger føreropplæring rundt teknologien spesifikt, og hvordan utnytte den mest mulig.
Men – dette er ikke en engangsaffære. Fører følges også opp på samme måten som bilen skal ha service. Avhengig av nivå og kompetanse fra 4 til 12 ganger i året.
Konseptet har en normal vedlikeholds- og reparasjonsavdeling.
Men i tillegg har det en oppfølgingsmodul som sørger for å optimalisere lavt forbruk – dvs. alt fra kontroll og tilpassing av lufttrykk, kontroll av aksler og justering av aerodynamiske komponenter (spoilere mm). Herfra kommer samtidig en komplett miljørapport.
- For det kan dere bare venne dere til med en gang, påpeker Lauvstad til lastebileierne i salen. – Fremover blir kravet til miljørapporter på oppdragene bare tøffere og tøffere.