-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtidens varebil
Prøvekjørt
Bare storbrukertester gjenstår før bilen kommer i salg. ZE ser ut som en helt vanlig Kangoo.
I grillen er det riktignok en luke som skjuler batteriladingskoblingen. Og bilen har selvsagt ingen drivstofftank – men under varerommet ligger litiumbatterier.
Også bak rattet er det lite som skiller fra en vanlig Kangoo. Bilen har automatgir, og en måler i dashbordet viser hvor mye strøm det er på batteriene. Og bilen ruller helt lysløst. Det eneste man kan høre er rullestøy fra Michelins grønne dekk med lav rullemotstand.
Med batterier og elmotor veier 1410 kilo. I trafikken er den heller ingen form for sinke. Bilen har fullverdig akselerasjon og høyst anstendig toppfart.
Perfekt for distribusjon
Renault setter nå Kangoo Z.E. ut på mer omfattende brukertester i Frankrike, Spania og ikke minst i Israel. Disse landene satser stort på elektriske biler. Israel er sammen med Norge blant de ledende.
Les også:
- Elektrisk Vito prøvekjørt
- Norske el-Kangoo i 2001
- Kangoo får nytt ansikt i 2003
- Kangoo overrasker i 2007
- Mercedes-Kangoo i 2011?
OG LES KOMMENTAR: HVA MED EL-AVGIFTENE?
Elektriske Kangoo oppgies med en rekkevidde på 160 km. Men det å sette rekkevidden på en elektrisk bil er ikke lett. Alt er avhengig av temperatur, kjøremønster og topografi. Mest teller temperaturen, og mange har erfaring for at rekkevidden synker til det halve om temperaturen faller under 0-streken.
Derfor vil en el-varebil i første rekke ha sin funksjon der kjører faste ruter. Det tar fra 6 til 8 timer å lade batteriene helt. Men en hurtigladingsprosess på 10 minutter gir 50 km, og etter 20 minutter skal batteriet ha nådd 80 prosent kapasitet.
Renault mener det er behov for å bygge ut et nett av hurtigladere for elbiler – og håper at dagens bensinstasjoner vil finne det klokt å satse på hurtigladere.
På lag med store aktører
Rundt 60 store internasjonale konsern og organisasjoner blir en del av Renaults satsning. Det inkluderer selskaper som Leaseplan og ikke minst el-leverandører som franske EDF og et titalls miljøorganisasjoner.
- Kangoo er bare en av fire elektriske biler Renault lanserer de kommende årene, sier administrerende direktør Tom Arne Mellbostad i Renault Norge. For interessen for elbil er ikke blitt mindre etter at Nissan Leaf ble kåret til årets bil i Europa. Nissan eies som kjent av Renault. De øvrige Renault-modellene blir etter alt å dømme storbilen Fluence (produseres i Tyrkia) og småbilene Twizy og Zoe.
- Men Kangoo er kanskje særlig spennende, sier Melbostad. Han åpner for norsk lansering og salg fra årsskiftet 2011/2012.