36 prosent flere varebiler i januar

Tre av varebilmerkene ligger foran skjema for 2011. Ett av merkene tar en tredjedel av markedet alene.

Publisert

Nå er ikke gevinsten for å gjette at Volkswagen koser seg på toppen av statistikken veldig høy.

VW var dominerende i fjor – og den norske VW-nytteorganisasjonen har tatt mål av seg om å dominere enda mer i år.

Les også:

Det som er mest interessant med varebilstatistikken vi presentere for januar, er imidlertid at vi – i samarbeid med MotorBransjen og BilNytt – også kan vise hvor godt de enkelte merkene ligger an i forhold til sine egne forventninger.

Totalt ventes ingen stor økning fra 2010 til 2011. De fleste anslår sluttsummen at vi når 30000 varebiler i år, opp fattige tre prosent.

Total 36 prosent opp

Resultatet for januar er imidlertid oppsiktsvekkende. Med 2590 biler ligger vi 36 prosent over 2010 så langt!

VAREBILER

2011

2010

Januar

Mål

Januar

Hele året

Pl.

Merke

(%)

(%)

(%)

(%)

Pl.

1.

Volkswagen

32,1

30,0

30,1

25,5

1.

2.

Toyota

16,9

15,0

13,1

16,5

2.

3.

Ford

9,6

10,2

9,8

9,8

4.

4.

Peugeot

7,6

10,0

13,0

10,2

3.

5.

Citroën

6,7

*10,2

10,4

9,5

5.

6.

Mercedes-Benz

6,4

5,4

4,9

4,4

7.

7.

Opel

5,5

4,7

4,8

4,0

8.

8.

Mitsubishi

3,2

4,1

3,7

4,8

6.

9.

Nissan

2,7

5,3

2,0

2,5

9.

10.

Fiat

1,8

4,0

1,5

2,4

10.

Grønne tall: Over merkets målsetting for 2011

Røde tall: Under merkets målsetting for 2011

Kilde: OFV og MotorBransjen, bearbeidet av BilNytt.no

*) Anslått av MotorBransjen

Powered by Labrador CMS