Norsk pangstart for Volvo

Etter årets første tre uker, er det ett merke som ikke tviler på retningen.

Publisert

Etter bare tre uker inn i 2011 er det selvsagt langt igjen, og det er ingen grunn til å trekke for bastante konklusjoner på tynt grunnlag.

På den annen side er det sjeldent feil å gjøre en god start.

Per mandag 24. januar er det solgt 271 lastebiler i Norge, mot 237 i samme periode i fjor. Det er en økning på 14 prosent.

Av disse har Volvo solgt 98 biler, som utgjør drøyt 36 prosent markedsandel. Scania har solgt 64 biler og Mercedes 45 biler.

Les også:

Se 2010-resultatene her

10-årets lastebilanbud er ute

Foreløpig har vi ikke statistikk brutt ned på segmenter. Tallene omfatter altså alle biler over 3,5 tonn.

Men ettersom verken Volvo eller Scania leverer biler mellom 3,5 og 10 tonn, er det derfor god grunn til å anta at tallene viser et realistisk styrkeforhold mellom de to svenske erkerivalene – så langt.

For da sluttstrek ble satt for 2010, var det 101 biler over 16 tonn som skilte de to merkene i Scanias favør, 995 mot 894. Og i klassen 10-16 tonn solgte Volvo kun 16 biler totalt i fjor.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Powered by Labrador CMS