-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford med start-stop i varebil
Ford oppdaterer motorrekken for små varebiler (og store personbiler) med både en liten, smart gjerrigknark og en deilig bamsediesel med automatgir
S-Max og Galaxy er de to personbilene Ford per i dag tilbyr også med grønne skilter.
Nå kommer det to nye motorvarianter som er høyst interessante enten du tenker drivstofføkonomi (og innkjøpspris) eller saftig kjørekomfort.
1,6-liter 115 hk og start-stop
Fra februarproduksjonen kommer begge bilene med innstegsmotoren 1,6-liter Duratorq TDCi med 115 hester og Ford Auto-Start-Stopp som standard.
Med 270 Nm dreiemoment mellom 1750 og 2500 omdreininger er 1,6-literen tilsynelatende en effektiv liten tass.
- Med dette dreiemomentet er det mulig å bruke en så liten dieselmotor til å kjøre selv store biler på en mer enn hensiktsmessig måte - og med meget lavt drivstofforbruk, mener Rolf Deges, som er sjefsingeniør for Fords biler i denne klassen.
- Vi har gode erfaringer med denne motoren i våre mindre personbiler, og har kalibrert oppsettet tilpasset større og tyngre kjøretøy
Blant Fords imponerende ECOnetic Technologies i dette systemet finner vi dessuten det morsomme begrepet ”aktiv grill”.
Fordelen er uansett et kraftig senket drivstofforbruk kontra 2-literen og dermed CO2-utslipp. Minste motor i S-MAX og Galaxy er nå nede på 0,52 liter på mila og 139 gram CO2 per km. Og det bør gi prisfordeler.
1,6-literen uten start stopp bruker 20 prosent mer diesel (0,62 liter/mil), og koster i dag fra 275.000 kroner inkl. mva, som betyr 220.000 kroner ekskl. mva.
Sterk og automatgirkomfortabel
Er det først og fremst en kjøremaskin du trenger, kan du imidlertid også glede deg.
Begge bilene får nå Durashift 6-tronic automatgir til 2,2-liter Duratorq TDCi-motoren med 200 hester
Dreiemoment ligger på 420 Nm i områder 1750-3000 omdreininger – og med 450 Nm tilgjengelig ved forbigående overlading.
Men automatgir med momentomformere behøver ikke å bety hysterisk høyt forbruk heller: For en Ford S-Max med dette drivverket er drivstofforbruket 0,71 liter per mil, som gir et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 189 g/km.