-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
3072 biler over 6 tonn
Er lastebilselgerne en gjeng pessimister? 2010-salget oversteg i hvert fall forventningene med god margin.
Da YrkesBil på denne tid i fjor intervjuet norske lastebilimportører, var det ingen spesielt lystig gjeng. Prognosene for året spriket selvsagt, men alle var rimelig edruelige.
MAN-sjef Bård Stenberg trodde neppe vi ville nå 2400 biler over 6 tonn. Mercedes-sjef Knut Breivik sa maksimalt 2500 biler over 6 tonn. Resultatet ble altså 3072 biler.
Volvo- og Scania-sjefene Hansen (daværende) og Johansen tenker mest i store vekter, og var noe mer optimistisk, med hhv. 2200 og opp til 2500 biler over 16 tonn. Resultatet ble 2583 biler.
Men strengt tatt har nesten alle grunn til å være fornøyd.
Scania fordi de beholdt den gjeveste plasseringen i klassen over 16 tonn. Med 16,2 % nedgang sank volumet noe mer enn snittet, men 995 biler er fortsatt nok til 38,5 % andel og førsteplass.
Volvo tok riktignok ikke førsteplassen de lystet etter å hente tilbake, men til gjengjeld er de i godt driv. Med 894 biler over 16 tonn solgte de 7,1 % flere biler enn i 2009 – i et lavere totalmarked.
Mercedes kan også gni seg i hendene, eller hvor hen lastbilimportører nå gnir seg når de er fornøyd. 331 biler over 16 tonn er nøyaktig samme antall som året før – men ettersom det er et svare marked er andelen (for Mercedes) rekordhøye 12,8 prosent.
MAN er dessverre – og med selskap av Renault, Iveco og ”andre merker” – blant dem som måtte tåle kraftig nedgang i den tyngste klassen. Med kun 191 solgte biler, er nedgangen 45 % i forhold til 2009. Renault gikk ned 25 %, Iveco ned 33 %.
Ser vi på de mindre klassene, så er livet faktisk litt lystigere i 2010 enn 2009.
3,5-7,5 tonn hadde en totalframgang på 2 %, og utgjør totalt 298 biler. Mercedes er konge i klassen, med 52 % andel.
7,5-9,9 tonn gikk fram med 15 % totalt. Det utgjør ikke mer enn 157 biler totalt, men Daimlers Fuso Canter gjør sterk figur med 26 % andel.
10-16 tonn er også Daimler-arena, med Mercedes på topp. Klassen gikk fram 3 %, til totalt 179 biler, og Mercedes står på topp med 36 % andel.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken