-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer om DAFs hybridsystem
I PRODUKSJON NÅ: LF Hybrid kjører opp til to kilometer på strøm. Les mer om teknologien.
YrkesBil.no meldte tidligere i høst at DAF LF Hybrid nå er i salg. Her kan du lese mer om teknologien:
LF Hybrid er en parallellhybrid type diesel/elektrisk. Det vi si at bilen kan drives av både dieselmotoren og den elektriske motoren – samtidig eller hver for seg.
Den elektriske kapasiteten er imidlertid fortsatt langt svakere enn dieselkapasiteten. Ergo er maks kjørelengde på fulladet batteri to kilometer.
Men bruker man systemene optimalt sammen, mener DAF man kan oppnå en reduksjon av CO2-utslipp med mellom 10 og 20 prosent.
Med det mener de at dieselforbruket er 10-20 prosent redusert. Ergo kan man spare penger også.
Den første DAF LF Hybrid forlot visstnok Leyland produksjonsanlegg i Storbritannia torsdag 9. desember.
Mer interessert i varebil? Les her!
12-tonneren er utstyrt med en 4,5-liters PACCAR FR dieselmotor. Denne 160-hestersmotoren holder alene EEV-utslippskravene uten partikkelfilter.
Motoren yter gjennom en automatisk Eaton sekstrinnskasse, og den elektriske motoren er installert mellom clutchen og girkassen.
Og der fungerer den både som motor og generator. Energien som frigjøres under bremsing blir lagret i lithium-ion-batterier, og blir deretter brukt under akselerasjon. En dataenhet avgjør i hvilken grad diesel- og eller el-motoren skal brukes.
Batteripakken for hybridsystemet veier rundt 100 kg og består av nittiseks 3,6 Volt celler. Når lastebilen kjører på strøm, kjører likevel dieselmotoren på tomgang for å drive forskjellige komponenter.
LF Hybrid-lastebilen er også utstyrt med start/stop-system.
Totalt er DAF LF45.160 Hybrid bare 300 kilo tyngre totalt enn den tilsvarende dieseldrevne modellen. Med i utgangspunktet gunstige egenvekt, har derfor 12-tonns LF Hybrid en lastekapasitet på rundt 7,5 tonn.
DAF starter med LF Hybrid i Storbritannia, Nederland, Tyskland, Frankrike, Belgia og Tsjekkia – hvor interessen for hybridbiler er størst.
Avhengig av responsen i disse markedene, vil DAF se om det er aktuelt å tilby bilen i standardsortimentet i også andre land.