Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger
Ford Ranger

Fords nye pakkesel

Ford presenterer neste generasjon Ranger pickups. Større lasteevne og økt grad av komfort er viktige egenskaper.

Publisert

Ford skryter av en Ranger som er mer praktisk som nyttekjøretøy, samtidig som den er mer komfortabel som personbil. Inntil halvannet tonn kan legges på planet til den kraftigste modellen.

Blant fremskrittene er tre nye motorer og 6-trinns girkasser, manuelle eller automatiske.

En 2,2-liters Duratorq TDCi dieselmotor med 150 hk og et maks dreiemoment på 375 Nm er standard. De som trenger mer krefter kan velge en 3,2-liters 5-sylindret TDCi-motor med 200 hk / 470 Nm.

På utvalgte markeder blir også en 2,5-liters bensinmotor tilgjengelig.

Mer avansert
I følge Ford har nykommeren også utstyr, funksjoner og mer smart teknologi enn før, deriblant adaptiv lastekontroll, stabilitetsfunksjon for tilhenger, stemmekontroll og segmentets første modell med bakoverrettet kamerasystem.

Nye Ranger vil også kunne leveres med Fords elektroniske stabilitetsprogram (ESP) system, som inkluderer firehjuls traction-kontroll og systemer som skal hindre velt. Produsenten lover å lansere flere teknologiske finesser i månedene fremover.

– Vi kan dette med pickups, og vi har utnyttet all vår globale ekspertise for å skape nye Ford Ranger, sier Derrick Kuzak, som er ansvarlig for Fords globale produktutvikling.

– Målet var å skape en enkel og kompakt pickup-plattform der vi kunne levere betydelige forbedringer, teknologier og funksjoner som eiere vil verdsette, sammen med merkbare forbedringer av drivstofføkonomi, sier Kuzak.

Flerbruk
– I mange deler av verden har oppgaven til en pickup endret seg, sier Craig Metros, sjefsdesigner for nye Ranger.

– Det er fortsatt et nyttekjøretøy med evne til å bære tunge lass, men det er også andre egenskaper som preger ønskelisten til mange kjøpere, som raffinement, komfort og mer brukervennlighet.

Den typiske pickup-sjåføren trenger plass og Ford har formet et interiør som er behagelig, lett å gli inn i og ut av, med betjeningselementer som tillater bruk av arbeidshansker.

– Når du former et pickupinteriør må det tas spesielle hensyn for å sikre at hytta blir like slitesterk som resten av bilen. Men tøft behøver ikke å bety grovt, sier Debbie Pascoe, som var ansvarlig for materialer og farger på nye Ranger.

– Interiørmaterialer må tåle tøffe påkjenninger. Setene må kunne ta juling fra verktøy som kastes inn i kabinen eller glemmes i baklomma. Dørpaneler kan ikke lett skrapes opp av skitne støvler. Og pickupkunder vil i økende grad ha et interiør som er stilig og behagelig for personlig bruk.

Ikke bare yrkesbil
– Vi har heller ikke glemt at mange av disse kjøretøyene ikke bare brukes til arbeid, men også er primærtransport for familien i mange områder av verden, sier Pascoe.

Til tross for økt akselavstand til 3220 mm og bredere sporvidde, har nye Ranger en svingradius som gjør den lett manøvrerbar for manøvrering i trange bygater.

Lasteplanet på Double Cab er over 100 mm bredere enn før - 1549 mm langt og 1560 mm bredt med et volum på 1,21 m3. Bredde mellom hjulkassene er 1139 mm på alle modeller. Bredde på bakluken er 1330 mm.

Nye Ranger skal på markedet i 180 land fra høsten 2011. Til Europa kommer de første bilene tidlig 2012.

Powered by Labrador CMS