-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Er dette mesterbilen?
SCANDINAVIAN TRUCK TROPHY: - Nei, i år har jeg ikke trua, flirer John Telhaug over mobiltelefonen, ute på oppdrag. - Nå har bilen gått 270.000 km på dårlige veier, og det synes.

John Telhaug, fra Sørlandet, er en av de mest profilerte norske utstillerne de siste årene. Men han er altså lite optimistisk på sine egne vegne, nå, bare få dager før han skal stille reinvasket og blankpusset på Lillestrøm.
- Er dette et taktisk triks?
- Nehei, humrer han. Hadde det ikke vært for at arrangøren har mast på meg for å stille så hadde jeg nok stått over denne gangen.
Fliskjøring i skogen
National Treasure er temaet Scania R620en hans er bygget over. Det er en 2009-modell, men siden den er registrert første arbeidsdag i januar er den i praksis nå to år gammel. Har vært brukt til fliskjøring i skogen og ”alle veier”.
Les mer om STT-deltagerne her.
- Men det må da kunne snus til din fordel, at det er en skikkelig bruksbil?
Tja, det er jo riktig det, det er jo bruksbiler dette, og folk liker å se brukte biler, medgir John, før han snur helt om igjen.
- Men jeg har jo ikke sjanse når jeg står ved siden av splitter nye biler. Ekdahls for eksempel, som har brukt over en million bare i kromdetaljer!
Lakkert i en fei
Telhaug er sant å si ikke sånn kjempestolt over bilen heller. Ikke er det helt rett farge, og heller ikke motivet er spesielt utvalgt.
- Du vet, jeg hadde en trekkbil før denne, men den passet ikke til kjøringen min, forklarer han. Derfor måtte han skaffe dagens bil på kort varsel.
- Da ble ikke spesielt med tid til å planlegge eller gjennomføre. Bilen ble lakkert i en fei, bedyrer han.
Og det med National Treasure er mest en tilfeldighet, for ikke å bruke opp motiver han planlegger senere, men som likevel har litt relevans. Nicolas Cage skal bli hovedtema for neste bil – om kanskje to år.
- Er det da ikke noe du er fornøyd med?
Best innvendig
- Jo da, jeg er jo veldig fornøyd med interiøret, medgir han. Der ble det gjort en skikkelig jobb. Dashbordet ble tatt ut og alle brytere lakkert, og det er montert rundt 200 dioder.
- Generelt, hva bør publikum se etter for å kåre en verdig vinner?
- Jeg synes det er viktig å se etter hvor godt bilen er vasket og holdt. At typiske slitasjepunkter er i orden eller skiftet. I det hele tatt at man tar vare på utstyret. Alle kan jo gå i banken og låne penger til flott bil, men det er en del av faget å holde dem gjennom hele levetiden.
God bissniss?
Selv regner John med å kjøre bilen 6-700.000 kilometer før han bytter, litt avhengig av hva slag oppdragstyper han får.
- Så, er det god eller dårlig reklame å ha en så påkostet bil?
- Hehe. Reklamen er god, den. Og kundene synes det er stas å ha en fin bil i drift, at bilene er rene, hele og fine. Men ingen vil jo betale for det.
Det er likesom ikke noe sjakktrekk å gå i prisdiskusjoner når kunden vet du har lagt ut 2-300.000 kroner ekstra på bilen.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no