-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gammelt blant Paris-nytt
Franskmennene er glade i sine gamle og tunge. Og respekten for dem deles åpenbart også av de som steller med mer populistiske transportmidler.
Det er ganske hyggelig å rusle rundt på en personbilutstilling i Paris og måtte bråstoppe. For midt i feisen får du en himmelblå Berliet Bulldog.
De gamle og tunge hadde fått en del kvadratmeter på bilutstillingen i Paris i år også. Og den plassen var godt utnyttet,
Blant annet til en brannbil fra Renault, en stor trekkvogn fra Saurer, en elegant og ganske firkantet varebil fra Unic sammen med en typisk bondebil, en som kan brukes til alt fra å frakte høyballer og slakt, til å kjøre til kirken med på søndager – fra Citroën.
Det hele i regi av, og med gjenstander fra, to av de som virkelig står i spissen for denne virksomheten i Frankrike.
Camion Club de France er Paris-basert og meget effektiv når det gjelder å bevare denne delen av fransk industri- og samferdselshistorie.
Du treffer dem på http://camionclubdefrance.a.free.fr/qui.php?lang=en . Dette er den eneglskspråklige utgaven, men husk på slike sider at det alltid lønner seg å gå til originalspråket, eller kan man gå glipp av mye av det innholdet som ikke er oversatt.
De hadde hentet bilene fra et museum en tjue mils vei syd for Paris, i Montrichard, nede i Loir-området. Musée du Poids Lords heter det, http://www.museedupoidslourd.fr/index.htm .
Museet stammer egentlig fra 1982, men kom til sitt nåværende oppholdssted i 2003. Verd en omvei, som det heter i Michelin-guidene.
Men hva som virkelig fortjener en omvei er den virkelig store kraften i europeisk lastebilbevaring: Fondation Berliet. Selve Berliet lastebilen (grunnlagt i 1894) ble faset ut etter at Michelin, som da eide både Berliet og Citroën, solgte lastebilen til Renault i på sytti-tallet.
Men Berliet-stiftelsen fadet ikke ut. Derfra kommer det stadig oppsiktsvekkende, nyrestaurerte biler, fantastiske bøker, nye innslag i deres imponerende dokumentasjons-senter, og stadig nye folk som er opptatt og fascinert av tungbiler før og nå. Lyon har andre attraksjoner også, så denne byen bør være med på ruta neste gang. Sjekk http://www.fondationberliet.org/.
God helg!
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no