-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Superbus med måkevinger
IAA HANNOVER: Superbus er ikke bare vanvittig å se på, den har også vanvittige egenskaper. Elektrisk drevet, styring på to aksler, 23 passasjerplasser og 250 km/t i toppfart.
Superbus ble avduket i formiddag. Det spektakulære fartøyet er utviklet av Nederlands første astronaut, prof. dr. Wubbo Ockels, ved Delft tekniske universitet.
Se flere bilder fra IAA Hannover her.
Tankegangen bak det noe aparte prosjektet er høyfartstransport av busspassasjerer på motorveinettet.
Bussen er omtrent like bred og lang som en vanlig buss (2,55 meter bred, 15 meter lang), men bare 1,65 meter høy, og kan kjøres helt greit på vanlige veier.
Den tar opp til 23 passasjer, og som sitter i luksusseter som de kommer til gjennom 16 måkevingedører. Bussføreren sitter imidlertid senterplassert foran.
I følge mannen bak prosjektet bruker den omtrent like mye energi i 250 km/t som en vanlig buss bruker i 100 km/t. Dermed rekker batteriene til 200 km. Det er tenkt at de byttes med fulladete batterier i en pistop-løsning.
De fire elektriske motorene yter til sammen 400 kw, altså ca 550 hester. Så godt som hele strukturen er støpt i karbonfiber, som bidrar til å forklare prisen.
Ett eksemplar koster nå 10 millioner euro, men om den settes i serieproduksjon regner man med å redusere dette til ca 1 million euro. Les mer om Superbus på prosjektets hjemmeside.
PS!
Les hva BilNorge.no skrev for snart 10 år siden:
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no