-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hvem er unntatt 140-timerskurset?
PÅ SKOLEBENKEN: Kurset er, med noen få unntak, obligatorisk for alle som skal bruke førerkortet i yrket. Men hvem er unntatt? Det er en sti som må tråkkes opp, sier Veidirektoratet.
Ole-Morten Traavik har stil YrkesBil følgende gode spørsmål:
Hei. I artikkelen ''Bli yrkessjåfør? Så mye koster det egentlig'' skriv de at ''140-timerskurset er, med noen få unntak, obligatorisk for alle som skal bruke førerkortet i yrket.
Kan de spesifisere kva unntak det her er snakk om? Har bl.a hørt snakk og rykter om at 140-timers kurset ikkje er pålagt dei som skal køyre transport som er fritatt frå køyre- og kviletid, t.d dyretransport, inntransportering av melk til meieri osv, men ikkje fått nokre klare og sikre svar på dette.
For samtidig er det sagt at all køyring av lastebil/vogntog mot betaling kjem inn under yrkessjåførdirektivet, og då vil det jo gjelde for dei nevnte transportane også.
Så desse unntaka, er det kun sjåførar hos brannvesen, forsvaret og sivilforsvaret som slepp å ha denne kompetansen? På forhånd takk for svar, og takk for eit bra tidsskrift for transportnæringa og interesserte forøvrig!
Helsing Ole-Morten Traavik (som tok førarkort på kl C etter 10 sept 2009)
Les også: Manuell giring - en menneskeplikt?
SVAR: Med yrkessjåførforskriftens formuleringer må det nødvendigvis dukke opp fortolkninger, spesielt av § 1 e): ”Forskriften gjelder ikke for fører av kjøretøy som benyttes til frakt av materiell eller utstyr som skal brukes i forbindelse med utøvelse av yrke, forutsatt at det å føre kjøretøyet ikke er personens hovedaktivitet”.
Kort sagt tolker jeg det slik: Er du ansatt som (eller operer som selvstendig næringsdrivende) sjåfør, er det ingen vei utenom.
Derimot kan man tenke seg følgende unntak: En gymlærer som kjører klassen til svømmehallen for å lære dem å svømme. Eller en snekker som frakter materialer til fjells for å bygge en hytte. Eller en sauebonde som har gjett dyrene ned fra fjellet.
Men jeg kan ikke se at for eksempel dyretransport eller kjøring av melk generelt vil kunne unntas – dersom ikke hovedaktiviteten er å være bonde, da.
Arvid Mytting i Veidirektoratet bekrefter tankegangen overfor YrkesBil, og legger til at her er en sti som skal tråkkes opp i praksis.
- Vi har valgte å ikke være mer spesifikke i forskriftteksten, da det er svært mange varianter. De som er i tvil om hva som gjelder for dem, kan ringe Vegvesenet region øst på 815 22 000
Dette står i yrkessjåførforskriftens § 1. Virkeområde:
”Forskriften gjelder for fører som vil erverve eller fornye retten til mot vederlag å utføre person- eller godstransport med kjøretøy i førerkortklassene C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE, på veg åpen for alminnelig trafikk. (:::) Forskriften gjelder ikke for fører av kjøretøy:
a) som benyttes av eller er under kontroll av forsvaret, sivilforsvaret, politiet, brannvesenet eller ambulansetjeneste
b) som prøvekjøres med henblikk på teknisk utvikling, reparasjon eller vedlikehold, eller som er nytt eller ombygd og ennå ikke tatt i bruk
c) som benyttes i nødssituasjoner eller til redningsoppdrag
d) som benyttes til opplæring for å erverve førerett eller opplæring for å få eller fornye yrkessjåførkompetanse
e) som benyttes til frakt av materiell eller utstyr som skal brukes i forbindelse med utøvelse av yrke, forutsatt at det å føre kjøretøyet ikke er personens hovedaktivitet
f) hvor høyeste tillatte hastighet ikke overstiger 45 kilometer per time.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no
Les mer her:
Fra skolebenken 1 - så mye koster lappen!
Fra skolebenken 2 - kan du egentlig faguttrykkene?
På skolebenken 3 - geniale svensker om lastsikring