-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mye mer utstyr
Nye Caddy har fått mye mer utstyr, men prisen er den samme.
FRANKFURT: Nye Caddy koster det samme med utstyr som før kostet 15.000 kroner mer. Fordi nye motorer gir mindre utslipp av CO2 og det fører igjen til lavere engangsavgift. I tillegg var Norge tidligere et av få markeder der partikkelfilter var standard. Det førte til betydelig prisøkning – da det ble snakk om små volum.
Nå har fabrikken (etter forslag fra den norske importøren) valgt å la partikkelfilter være standard på alle biler de produserer og dermed har prisen for utstyret falt ned til en brøkdel av hva Norge måtte betale for å få det spesielt montert.
Les også: Alt om varebiler i YrkesBil
- Sammen med at vi velger en billigere skillevegg, kan vi nå levere bilene standard med automatisk klimaanlegg, elektriske vinduer og speil, radio og låsbart hanskerom til samme pris som forrige modell uten dette utstyret, forteller produktsjef Pål Pettersen i nyttekjøretøyavdelingen hos Harald A. Møller.
Mindre motorstøy
Caddy er brått blitt Norges mest solgte varebil. Den posisjonen skal forsterkes med den nye modellen. Bilen er naturligvis forbedret på en rekke områder, mens nye motorer fører til lavere utslipp av CO2, takket være lavere drivstofforbruk.
Og ikke minst er støyen fra dieselmotoren kraftig redusert. Ved driftsvarm motor er det nå knapt mulig å høre om bilen er utstyrt med bensin- eller dieselmotor. Men hvordan dette blir når temperaturen sniker seg under frysepunktet, ja det får vi høre i vinter.
Trenden er at mange ser at de nå kan greie seg med en mindre varebil. De som tidligere sverget til varebiler som Toyota HiAce og VW Transporter, velger nå biler som VW Caddy i lang versjon (Maxi). Det er meget god plass i bilen og med seks fester for takstativ kan bilen virkelig fullastes også på taket.
To typer skillevegg
Det er tatt hensyn til den særnorske statskassa og til Norge kommer det biler med to forskjellige skillevegger. Det ene er en polskprodusert billigversjon. Den andre er en norsk luksusversjon. Begge har vindu.
Forskjellen er at i biler med luksusversjon kan setene legges noe mer tilbake. - For de som gjerne vil ta seg en liten rast og hvil i bilen, sier produktsjef Pettersen. Og for de som vil ha en ”liggende kjørestilling” sier vi.
Sammenlignet med hovedkonkurrentene Citroen Berlingo og Peugeot Partner kan ikke Caddy leveres med tre seter. Harald A. Møller benytter enhver anledning til å fortelle fabrikken at ”våre konkurrenter har tre seter".
Men foreløpige har det vært for døve ører. Fabrikken betviler at det blir kø etter biler med tre seter. Til det er komforten for stakkarslig for den som må sitte i midten.
4WD kommer
I høst leveres kun varianter med tohjulstrekk, men mot nyttår kommer biler med firehjulstrekk. Derfor har importøren bestilt opp ekstra mange biler med 4WD av utgående modell.
VW Caddy kan som du skjønner leveres i et stort antall varianter. I Norge er den mest solgte en bil i kort versjon med de minste dieselmotorene. Og fire av ti biler har firehjulstrekk. Men om ikke lenge lanseres en versjon med 140 hester, automatgir og firehjulstrekk. Det blir i følge den norske importøren ”krembilen” som veldig mange lyster etter.
Men da blir det selvsagt til langt høyere pris enn innstegsversjonen, som starter på 166.000 kroner med 1,2 liters bensinmotor. Maxi-versjonenen med 1,6 TDi motor starter på 212.000 kroner. Og legger du på 130.000 kroner, kan du får bilen med hvite skilter, syv seter og Blue Motion-stickers.
FAKTA VW Caddy 1,2 TSI varebil (aller minste og rimeligste utgave)
Motor: 4-syl. bensin, 1197 ccm, 63 kW (86 hk) v/4800 o/min. 160 Nm v/1500 - 3500 o/min.
Mål: 441 x 179 x 186 cm (L/B/H), akselavstand 268 cm, 3,0 m3 varevolum
Vekter: Egenvekt 1,348 – 1,515 kg, tilhengervekt 670 kilo, nyttelast 741 – 574 kg.
Ytelser: 0-100 km/t på 8,8 sekunder, toppfart 155 km/t.
Forbruk: 0,67-0,69 l/mil (blandet), 15-160 gram CO2/km
Pris fra: 166.000 kroner
Til i Norge: Høsten 2010
Konkurrenter: Som varebiler er det først og fremst Citroen Berlingo og Peugeot Partner, men med alle sine varianter stjeler bilen gjerne kunder fra Ford Connect, Opel Combo, Fiat Doblo og Renault Kangoo.
Les også: Alt om varebiler i YrkesBil
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no