-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lastsikring og geniale svensker
FRA SKOLEBENKEN 3: Det er mye man kan lære på kurs i lastsikring. Bla. at svenskene har kokt ned blytjukke manualer til et 12-siders lettlest hefte. Respekt!
Lastsikring er rent menneskelig ganske lett å slurve med – bare se hvordan privatbilister laster til sommerferien. Ting ligger der de ligger, i hvert fall inntil det verste skjer…
For yrkesbilister har lastsikring vært en vesentlig del av arbeidshverdagen siden tidens opprinnelse.
Fra starten av var det sunn fornuft. Siden har det vokst på seg i regelverk og påbud – og altså i tillegg, ikke som erstatning for sunn fornuft.
Les mer her:
Fra skolebenken 1 - så mye koster lappen!
Fra skolebenken 2 - kan du egentlig faguttrykkene?
I dag er kurs i lastsikringen en obligatorisk del av utdannelsen for alle som tar førerkort fra klasse C1 (lett lastebil, stor pickup etc) og oppover.
Man skal kunne litt om matematikk, friksjon og naturlovene, og ikke minst omsette det i praksis, for å kjøre sikkert med større kjøretøyer.
Lathund, svensk på sitt beste
YrkesBil følger i sommer, på lett og ærbødig vis, yrkesbilutdanningen ved Tungbilskolen i Drammen. Bildene i galleriet i toppen av artikkelen er fra dagens kurs i lastsikring, med nordlendingen Geir Myrvoll som myndig leder.
Og han gjorde meg oppmerksom på et svensk produkt, som heldigvis for lengst både er opptatt i norsk yrkesbilnæring og etter hvert brer om seg sørover i EU:
Lathund. Et 12-sider lettlest, illustrert hefte.
For lastsikring kan gjøres ustyrtelig komplisert, av ingeniører og samferdselsbyråkrater. Ikke bare, kan, det er gjort ustyrtelig komplisert.
Og likevel har altså broderfolket kokt dette ned til et hefte som i dag brukes av bransjen til daglig – du finner det på Lastebileierforbundet webside her.
Genistrek. Tenk om menneskene bak Lathund ble sluppet løs på andre deler av regelverk og byråkrati? Verden kunne blitt mye bedre.
Grine og le
Men for all del, vi lærte mye annet nyttig i dag, fra kosteskafttrikset gjennom kabeltromler, til grimesurring og jekkestroppens innerste hemmelighet.
Og dessuten at intet er så lærerikt som å lære av andres feil. Dette tyske nettstedet (med engelsk tekst) bør du stikke innom med jevne mellom rom – om ikke annet enn for å få en grøssende gapskratt av månedens bilde. Ikke la det bli deg neste måned.
Tips Yrkesbil på email: haakon@bilforlaget.no